fredag 22 oktober 2010

Glögg någon?

Det har sannerligen varit en tröttig vecka.. Man kanske skulle ta sig en hutt till kvällen för att få livsandarna att vakna igen?! Har ni sett Blossas årgångsglögg förresten? Jag är ingen sådan där samlare som har alla flaskorna år från år, men årets variant med saffran tycker jag låter god. Och flaskan är ju också fin. Men glögg nu? Tja, varför inte känner jag i just den frågan. Känner mig lite frusen faktiskt, (trots den tjocka koftan) så en liten varm glögg vore väll nått!?

Åh, jag måste bara bjuda er på en fredagskaka, älskar ju (som ni kanske förstått) choklad! Så här har ni en smarrig kaka att baka till helgen!

CHOKLADFUDGEKAKA av Elisabeth Johansson ur Choklad (2008)

Kaka: 150 g smör
♥ 2 ägg ♥ 2 1/2 dl strösocker (1 1/4 dl råsocker) ♥ 1 tsk vaniljsocker ♥ (1 msk kallt kaffe) ♥ 1 1/2 dl vetemjöl ♥ 1/2 dl kakao ♥ 1 tsk bakpulver
Fudge: 1 1/2 dl vispgrädde ♥ 1 1/2 dl strösocker (eller hälften råsocker) ♥ 2 msk ljus sirap ♥ 100 g mörk choklad (jag hade även i ca 70 g vit choklad) ♥ 75 g smör

♥ Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet (fungerar utmärkt även utan). Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
 ♥ Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen cirka tjugo minuter. Låt kakan svalna i formen.
 ♥ Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omröring under några minuter till en tjock och blank smet. Ta av kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll på smeten på chokladbotten och låt kakan kallna. Pudra över kakao.

Gör kakan i god tid innan servering för att fudgeglasyren skall hinna stelna.
Längtar redan till fredagsfikan om en timme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar