fredag 8 oktober 2010

Boktips

Jag måste rekommendera er boken ”14 år till salu” som är otroligt gripande. Det är en sann berättelse, skriven av Caroline Engvall. Jag läste den på vår Kreta semester och den sitter fortfaranade kvar.
Så här skriver förlaget om boken :
”Kan man rädda liv med hjälp av böcker? Kanske. Och om det finns skuggan av en chans att varna tonårstjejer och deras föräldrar så att bara en enda slipper uppleva det Tessan – vars sanna, svenska historia berättas här – utsattes för, så är det värt allt vi lägger ned på produktionen.”

Det är så fruktansvärt viktigt att vi lär våra barn att det ALDRIG är ok att någon gör något med en, som man själv inte vill! Det är så många saker som ungdomar håller på med som inte deras föräldrar har en aning om. Tiderna  är annorlunda nu, med internet kommer mycket bra, men även mycket hemska grejer.. Som tjejen i boken, hon hamnar i nätprostitution och djup förnedring, utan att omvärlden märker någonting! Skakande! Detta är en bok som alla tonårsföräldrar bör läsa kan jag tycka.

När mina små kottar blir tonåringar kommer jag förmodligen bli en sån där hönsmamma. En sån som sitter vaken om nätterna och väntar på sina barn, åker överallt för att hämta barnen osv..
Jag hoppas bara att jag och R, som föräldrar, lyckas uppfostra våra barn så att dom vet, att vad som än händer, kan dom alltid ringa till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar