torsdag 4 november 2010

Fyllda pastastubbar

När jag äter på Forno Romano, tar jag nästan alltid Delizie alla Romagnola (fyllda pastastubbar). Dom är ruskigt goda, prova dom om ni inte redan gjort det!
Halvitalienare som jag typ är, så har jag äntligen hittat ett recept på dom, som jag genast delar med mig av till er (och även så att jag själv ska komma ihåg det, glömsk som jag är..).

Man kan använda sig av färdig béchamelsås och färdig tomatsås men vill man kan man så klart göra egen(om man har all tid i världen..). Men som småbarnsmamma gillar man ju snabbvarianten. Satsa däremot på en riktigt god skinka, gärna i lite tjockare skivor och emmentaler ost i stubbarna för den rätta smaken.
Delizie alla Romagnola

4 port
färsk lasagne på rulle
1 pkt béchamelsås
1 burk tomatsås (typ pastasås)
kokt skinka
zuccini
emmentalerost
salt & svartpeppar
Bred ut två lasagne bitar ungefär lika långa som en vanlig skärbräda. Täck med skivor av emmentaler ost. Skär skivor av zucchinin med osthyvel och lägg ovanpå osten. Toppa med skinka. Rulla i hop rullarna hårt (från kortsidan) och plasta in i plastfolie och låt ligga kallt i en stund (då är det lättare att skära dem i fina bitar som håller i hop).

Häll ett lager med béchamelsås i botten på en ugnsform. Skär pastarullarna i ca 4 skivor var. Lägg dessa “stubbar” med snittytan uppåt i formen. Häll över resterande béchamelsås. Ringla över tomatsås efter smak. Strö över riven ost (emmentaler även här eller annan smakrik ost). Salta & peppra.

Ställ in formen i 225C ca 20 min. Servera genast. Såååå gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar