onsdag 21 december 2011

Tekakebak

  Nygräddade godingar
Efter jobbet satte jag igång och bakade tekakor till jul, som är ett måste på vårt julbord, precis som havrekakorna. Men dom bakar jag på fredag. Här har du receptet på tekakorna. Så det luktade kardemumma i hela köket och lillfia frågade om hon fick smaka lussebullarna som jag gjorde..? ..hmm, men efter lite förklarande, ville hon gärna hjälpa mig att kavla, min lilla bakgumma!
Medan tekakorna va i ugnen, så ernstade jag lite i v-rummet. Jag plockade undan leksaker, njöt av lukten från granen & ugnen, sjöng "vi komma, vi komma" med lillfia.
Ja o sen blev det tekaka med julskinka till middag, för mig och mannen alltså.. Jefla va gott!  
Förresten ni har väll hört uttrycket ernsta? Det låter så mysigt tycker jag! Att ernsta betyder ungefär "att man går omkring barfota och känner sig lite mysig, puffar lite kuddar, tänder lite ljus, dricker lite vin". Man kan också ernsta genom att påta i sin örtagård eller olja in uteplatsen.. osv. Jag behöver väl knappast sägas att det är inredaren Ernst Kirchsteiger som inspirerat till ordet..? 
Näh hörrni, det har varit en fartfylld dag och den här mamman är alldeles för trött.. åh, bara tre dagar kvar nu!  
Jo jag lovar tomten.. jag har visst varit snäll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar