tisdag 13 december 2011

Fikonmarmelad va rätt svar

 Japp, jag gjorde Fikonmarmelad med valnötter i för första gången. Det blev så himla gott måste jag säga! Recept från coop:
  • 400 g finhackade torkade fikon
  • 175 g råsocker (drygt 2 dl)
  • 3 dl rött portvin
  • 3 dl vatten
  • 1,5 msk färskpressad citronsaft
  • 100 g valnötskärnor
Gör så här
Blanda alla ingredienser utom valnötterna i en tjockbottnad kastrull. Koka ihop och låt sedan sjuda i cirka 20 minuter. Rör om då och då. Rör ner valnötterna. Häll den heta marmeladen i rena, varma glasburkar, sätt på locket och ställ sedan burkarna upp och ner så att vakuum bildas. På så sätt håller sig en oöppnad burk längre. Oöppnad, helt fylld burk, håller 2–4 månader.
Några av mina (lite kladdiga) burkar med hemgjord Marmelad
Den ska jag njuta av på ett kex med brieost eller XO ost..Åh, nu blev jag hungrig..
Sådärja, nu fick ni ett bra tips på en hemmagjord julklapp också, Tada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar