onsdag 7 december 2011

Julbak?

Hmm.. vad ska man säga om NK´s julskyltning..knasigare för varje år?!
Kylan har börjat komma, vi har fått se lite snö, skrapat rutorna på bilen.. Men var är den där stora mängden snö som jag behöver för att åka skidor?! Snälla du vädergud, ge mig mera snö! Som ligger kvar på marken.. tack! Jag vill gärna åka skidor till helgen om jag får önska mig nått.. Annars behöver jag nog sätta igång med lite julbak för den delen, dags för Rocky road och annat smarrigt! Måste ju även få till ett pepparkakshusbygge och där tar jag såklart hjälp av barnens kreativitet! ...och det kan sluta hur som helst..hihi! Den här är också himla god, om ni inte provat den så gör det!
Leilas goda saffranskaka
  • 3 ägg
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl mjölk 3%
  • 1/2 g saffran
  • 50 g smör
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakbulver
  • 1 nypa salt
  • 1 msk ljus rom
  • Smör och kokosflingor till formen
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt poröst.
  3. Koka upp mjölken med saffran och tillsätt smält smör, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Fyll en smord och bröad sockerkaksform.
  6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller brödgaller.

    Ja, det får nog bli lite julbak i helgen helt enkelt!
    På nya jobbet är det toppen, möten varje dag och nya saker mest hela tiden, huvudet matas på, men.. oj, så roligt! Äntligen något spännande att bita tag i, som jag gillar! Hoppas denna känslan håller i sig även efter ett år.. Näh, nu måste jag komma isäng..
    Go natt vänner



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar