tisdag 11 december 2012

Hinna ikapp till jul

Bakdagen..!
Inatt hostade lillfia som en tok..så hon ville sova hos oss..(vilket gjorde att vi blev störda hela natten, men va gör man inte för sin små hjärtan..) Sen imorse va hon varm som en kamin..jaha, feber.. Mannen hade viktigt möte, så jag fick ta denna gång. Så jag har passat på att baka tekakor till julafton..! Himla skönt att få det gjort iaf..! Lillfia har målat lite, men mest vilat o sovit i soffan..pluttan. Hoppas hon piggar på sig till imorgon..Vill ju att hon ska få vara lucia på torsdag..för hon har ju pratat om det typ varje dag nu på sistone..! Här kommer recept om ni vill ha..
Farmors tekakor, ca 12 stycken (jag gjorde dubbelsats..)
150 g smör
5 dl mjölk
1 jästpaket
1 tsk salt
2 dl strösocker
ca 12 dl vetemjöl (gärna Special) + mjöl till knådning och utbakning
kardemumma
Gör såhär:
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm det till 37 grader. Häll vätskan över jästen, saltet och sockret. Tillsätt mjölet och kardemumma, arbeta degen länge ( eller med elvisp o degkrokar, som jag gör). Låt jäsa till dubbel storlek, cirka 30-40 minuter.
Dela degen i två stycken. Platta ut varje del till ett stycke på 30 x 40 cm. Ta ut tekakor med mått, cirka 15 cm i diameter. Lägg dem på smörad plåt. Grädda bröden i 225 graders ugnsvärme cirka 10 minuter.
Nu somnar jag typ i soffan..gäsp..
Ha det så bra godingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar