fredag 14 oktober 2011

Good enough

Balans i Livet..Ja det låter ju enkelt eller? Jag var på en riktigt bra föreläsningen igårkväll med Elizabeth Gummesson och jag behövde verkligen höra det hon tog upp. Elizabeth var både varm, ödmjuk och trovärdig men samtidigt peppande och så himla rolig! Jag delar med mig av lite av vad hon sa till oss, 
för det var många tänkvärda ord..

Kontrollbehov:  En del har stort kontrollbehov och låter det styra i många situationer. Det kan  tex. handla om att man lägger fram kläder till barnen, så att dom själva inte ska sätta på sig något "heltokigt" till dagis el. så. Eller nån kanske ger en exakt inköpslista till mannen och han måste ringa hem så fort han tänker "byta ut" något som inte står på listan..Några känner igen sig direkt.. Om man hamnar i sånna situationer, då ska man istället tänka, vad är det värsta som kan hända om jag gör något på ett annorlunda sätt? Om svaret inte är att någon dör, så är det bara att testa! Utmana dig själv, se livet och mänskligheten bredvid dig!
Förväntningar: Som man inte berättar för någon blir man ofta besviken över. Vi tycker ju att vi hintar allting till alla i vår närhet! Men man ska berätta vad jag förväntar mig av dom omkring mig, berätta mina behov! Då förstår vi varandra bättre och man behöver inte bli sur över småsaker..
Hårda krav: Är så lätt att sätta upp, to do listorna är långa hemma hos många..Men man ska inte vara ledsen över det man inte hinner med, på sin lediga tid, utan GLAD över det man faktiskt hann med! Var snäll mot dig själv och tänk på allt du hann med istället!
Självinikt: Jag kan forma mitt liv, det är mitt ansvar! Byt jobb eller resa mer, vad vill jag göra?
Konfrontera mina rädslor: Jag kan välja! Inte mina rädslor, dom ska inte göra det. Lita på att jag själv kan hantera en situation och var inte så rädd för att göra bort dig!
Lära sig av misstagen: Vad blev så tokigt då? Jag lär mig ju att göra bättre nästa gång. Kör inte ner dig i misstagen. utan gör annorlunda nästa gång!
Prioritera mera: Vi vill gärna göra allting och helst nu på en gång, vi vill inte prioritera bort saker. Men det behöver vi göra för att få det vi vill ha. En del vill ha mer tid med familjen eller mer egentid. Vi behöver tänka efter vad som är viktigast för oss själva, för då mår vi bättre och vi blir lättare att hantera för vår omgivning..
Be om att ta emot hjälp: Man finns ofta där för alla andra, alla vänner som behöver hjälp med barnhämtning osv. Men se till att hjälpen finns där för dig själv, ingen annan blir lycklig av att jag är nedtrampad.. För att få balans i vardagen, hjälp varandra!
Kärleken kan få styra: Ta djupa andetag och se på saker på ett annat sätt. Låt kärleken till livet och människorna i det få styra istället! Inte alla listor och måsten...Njut av varje dag!
Ta eget ansvar: Hur ser det ut i mitt egna liv? Jag måste må bra för att mina nära och kära ska må bra. Det är väldigt viktigt att ta hand om sig själv först.
Nu fick ni lite inspiration till att göra annorlunda!
 den här bilden sitter jag i publiken, ser ni mig? hihi! Mer av Elizabeth hittar du här.
Fina ord från Elizabeths blogg:
Det är omöjligt, sa Tvivlet.
Det är farligt, sa Rädslan. 
Det är onödigt, sa Förnuftet.
Pröva ändå, viskade Hjärtat.
Visst är den fin!? Jag ska bli bättre på att lyssna mer på mitt hjärta i alla fall,
Så låt oss allihopa verkligen vara i nuet, låt oss ta en dag i taget, en vecka i taget och verkligen känna, dofta, se, smaka, lyssna. Visst låter det enkelt? Ok, då kör vi.  
Helgen är här, Im loving it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar