måndag 16 januari 2012

Platespotting...

 
Hört talas om det!?
Jag hörde det pÃ¥ radion förra veckan och jag fick lite flashbacks! För dÃ¥ plötsligt mindes jag att jag faktiskt hÃ¥llt pÃ¥ med just det! (utan att veta om att det fanns ett namn för det!?) För att ni ska hänga med är Platespotting alltsÃ¥ en lek som gÃ¥r ut pÃ¥ att man ger sig ut bland  fordon pÃ¥ vägarna och letar efter de med registreringsskyltar. Hittar man en som har sifferkombinationen 001 sÃ¥ är man igÃ¥ng - och fast.. För sedan är det 002 man ska finna, följt av 003 och 004 osv. Ja ni hajar va? Det slutgiltiga mÃ¥let är förstÃ¥s att komma upp till den sista sifferkombinationen, 999, och spotta (vilket betyder att se) den..
Nån som provat på det?
Jag och min man fick höra talas om det för nästan tio Ã¥r sen, genom min mans morbror som sysslade med det pÃ¥ väg till jobbet osv. Vi tyckte det lät roligt och började även vi eftersom vi pÃ¥ den tiden, pendlade med t-banan i Stockholm o satt ibland o glodde ut pÃ¥ bilarna..(ni minns tiden innan smartphones..haha!) När vi bilade pÃ¥ semestrarna kunde vi helt plötsligt skrika "340" och börja asgarva tillsammans! 
När jag nu fick höra pÃ¥ radion att den här klassiska "underhÃ¥llning-pÃ¥-lÃ¥ngresan-lek" har växt sig större än sÃ¥.. mycket större. Det är alltsÃ¥ mÃ¥nga personers stora hobby! Det finns en hel sajt om det och appar! ..haha!  
Det va lite nostalgi som jag ville dela med mig av..haha! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar