måndag 2 januari 2012

Havre tekakor


Minns ni dessa godingar?
På begäran, (eller hur hjärtemamman? ..hihi) tänkte jag lägga ut receptet på dom underbart goda Havre tekakorna,  som min farmor gett mig:
1kg gyllenhammars havregryn
1 L mjölk
4 dl socker
1/2 kg margarin
6 msk hjortronsalt
ca 7 dl mjöl (efter behov)

Dagen innan: Blanda mjölk & havregryn ordentligt i stor bunke, låt stå och svälla över natten.
Häll ut havresmeten på bakbordet o gör ett hål i mitten m fingrarna. Häll i mjöl, margarin, hjortronsalt, socker och knåda ihop alltihopa ordentligt! (Man kan också köra i en assistent men jag gör som farmor alltid gjort.. :-)
Ta små bitar av smeten och baka/ kavla ut till 1-1 1/2 cm tjock kaka. Tryck ut runda 12-13cm kakor o picka dom tex. med en gaffel, om du inte äger en pick.
Smöra en ugnsplåt lägg en provkaka o grädda den först, så du ser att den inte flyter ut..Isf är smeten inte klar, ha i lite mer mjöl. Grädda i ca 15-20 min (mitt i ugnen).Låt svalna på galler.
Ät & njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar