lördag 14 september 2013

Nybakade baugetter

Jag har precis bakat dessa goda baguetter till kvällen! Gjorde halv sats, då det räckte med två denna gång ;)
  • 1 paket jäst (50 gram)
  • 1 rågad tsk salt
  • 1 tsk honung, socker eller sirap
  • 6 dl fingervarmt (37 grader) vatten
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 11 dl vetemjöl
1. Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och honung. Rör om så att jästen smälter. 
2. Häll över vattnet och rör om igen.
3. Tillsätt grahamsmjöl och vetemjöl. Rör ihop. Det ska bli en ganska lös deg. 
4. Låt jäsa en timme. Värm ugnen till 275 grader. (Jag har varmluftsugn och hade 260 grader)
5. När degen jäst klart häll upp den på mjölat bakbord. Knåda inte! Skär degen i fyra delar med en vass kniv.
6. Flytta över degbitarna till plåten, forma till avlånga smala bröd. Jag brukar tvinna de lite. Skåra dem sedan med den där vassa kniven.
7. Grädda baguetterna mitt i ugnen ca 15 minuter. Du vet att de är klara när de fått en fin gyllenbrun färg. (Du kan kolla om ett bröd är klart genom att knacka på undersidan, låter det ihåligt är de färdiga.) Låt kallna på galler utan bakduk.


Skickat från min iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar