lördag 10 september 2011

Kvällens efterrätt

Innan vi åkte på middag igår förberedde jag, kvällens tjejmiddag efterrätt, som jag sen tjoffade in i frysen. Jag har inte provat att göra den förut, men vad kan gå fel med dessa smarriga ingredienser?!
Nutella semifreddo
ca 10 port
2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)
Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.
Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.
Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar tilll.
Ligger i frysen o väntas på att ätas upp..
Vad tror ni, kan det bli smarrigt? Åh, så jordgubbar till såklart!
Nu på lördagsmorgonen har jag varit med sonen på barnkalas, men nu ska jag ta tag i lite städning och sånt, innan tjejerna kommer på middag!
Ha det så härligt i solen

2 kommentarer:

  1. Det ser grymt gott ut. Synd att jag missar den ikväll. Men jag missar allt utom soffan ikväll, då jag känner mig risig. Men eftersom du är så snäll och lägger upp receptet, så får jag helt enkelt ta och prova att göra en själv någon gång.
    Ha en super trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Åh trist att du är sjuk! Krya på dig! Den va riktigt god tycker jag, men så är jag ju nutella tokig :-) kram

    SvaraRadera