tisdag 22 januari 2013

Tårtbotten & träning

Idag har jag jobbat igen, det va massor att göra.. som vanligt just nu. Men det blir nog bra..Men jag tog en pause o gick till skridskohallen, för sonen va där o åkte, så kul att se dom..! När jag o barnen kom hem så bakade jag en tårtbotten till helgens släktkalas, så nu måste jag dela med mig av det här braiga receptet..!
För det kan ju vara lite trixigt att lyckas med en tårtbotten, att få den så hög att den lätt går att dela i tre jämna lager. Receptet är till en springform på 24 cm.
*Lägg 4 stora rumsvarma ägg i köksmaskinen tillsammans med 2 dl socker.
*Vispa upp till 10 minuter på högsta effekt. Den skall inte vara rinnande utan lite trögflytande, man känner lite luftmotstånd i vispet..
*Mät upp 1 dl potatismjöl och 1 dl mjöl i en annan bunke.
*Blanda mjölen med 1 tsk bakpulver noga.
*Häll i mjölblandningen i äggvispet i ca 4 omgångar och rör minimalt tills allt blandat sig.
*Grädda i 175 gr i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Alla ugnar är olika men efter ca 30 minuter börjar kakan sjunka lite, känn med en sticka, kakan skall vara helt torr när den är färdig. Går bra att frysa.
Jag har bakat en hel del tårtbottnar..men har aldrig fått en så fin tårtbotten, som jag fick idag! Kul!
 Sen blev det middag, kyckling, potatis & rotsaker i ugn..gott! Sen for jag ner till gymmet på jobbet, himla bra! Körde på löpandet, lite maskiner, sen plankan o magövningar, en timme gick fort. Speciellt när grannen Lisa också kom ner, så kul..! Ska verkligen ta mig ner dit oftare eller hur Lisa! Mina nya skor som jag köpte i London är supersköna också, bra!
Nu lite hollywoodfruar..dom är ju så härligt galna.
Ha en fin kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar