onsdag 5 januari 2011

Death by chocolate

Jag surfade på denna chokladkaka på Mama och jag måste bara dela med mig av receptet. (o så jag spar den här för min egen skull också) Den verkar jättegod, kanske ska prova den på nästa middagsbjudning?!

Death by chocolate

Du behöver:
450 g mörk choklad (minst 70 procent kakao) av bästa kvalitet
225 g smör
6 ägg
1 dl strösocker (valfritt)
1 dl hela hasselnötter
1 1/2 msk cognac eller eau-de-vie

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Rita av botten på en bakform med löstagbar kant på ett bakplåtspapper. Klipp ut och lägg papperet i botten av formen.
2. Smörj papperet och även kanterna på formen.
3. Smält choklad och smör i en skål över vattenbad. Ställ åt sidan.
4. Vispa ihop ägg och socker i en annan skål över vattenbad. Sjud blandningen försiktigt under fortsatt vispning. Ta efter några minuter bort skålen från värmen och fortsätt vispa tills äggsmeten svalnat, blivit fluffig och dubblat sin volym.
5. Blanda ner hasselnötter och cognac i chokladsmeten. Rör försiktigt i ägg­smeten.
6. Förbered ett vattenbad genom att sätta in en långpanna i ugnen och hälla i kokande vatten.
7. Häll smeten i formen. Grädda i vattenbadet i ugnen i cirka 15 minuter.
8. Låt kallna på ett galler. Kakan kan antingen avnjutas kall och har då en fudgekonsistens eller rumstempererad och är då krämig. Servera med en klick grädde.
Det går väldigt bra att utesluta sockret ur denna kaka. Den blir lika god.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar