söndag 14 oktober 2012

Två efterrätter & massa annat gott

Busiga tjejer
Igårkväll kom ett par vänner över på middag! Dom har två tjejer varav en är ungefär i lillfias ålder o dom fann varandra snabbt, så de lekte som tokar..! Härligt! Vi bjöd på bresola till förrätt..så gott! 
Ruccola, parmesanost & bresola..Mmm..!
Till varmrätt hade mannen lagat Boeuf Bourgogne..Så himla gott! Recept finns här. De hade även med sig ett jättegott Amaronevin..! Jomantackar
Till efterrätt kunde jag & mannen inte enas, så jag gjorde både en äppelpaj & tobleronemousse..hihi! Så det blev massa gott på lördagskvällen o även goda viner! Vi hade en riktigt trevlig kväll!
Jag bakade också baguetter till middagen o dom fick väldigt bra betyg av middagsgästerna..kul! Receptet får ni här:  Vridna baguetter ...så lättbakade att vem som helst kan göra dem.
1 paket jäst (50 gram)
1 rågad tsk salt
1 tsk honung, socker eller sirap
6 dl fingervarmt (37 grader) vatten
1 dl grahamsmjöl
11 dl vetemjöl

1. Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och honung. Rör om så att jästen smälter. 
2. Häll över vattnet och rör om igen.
3. Tillsätt grahamsmjöl och vetemjöl. Rör ihop. Det ska bli en ganska lös deg. 
4. Låt jäsa en timme. Värm ugnen till 275 grader. (Jag har varmluftsugn och hade 250 grader)
5. När degen jäst klart häll upp den på mjölat bakbord. Knåda inte! Skär degen i fyra delar med en vass kniv.
6. Flytta över degbitarna till plåten, forma till avlånga smala bröd. Jag brukar tvinna de lite. Skåra dem sedan med den där vassa kniven.
7. Grädda baguetterna mitt i ugnen ca 15 minuter. Du vet att de är klara när de fått en fin gyllenbrun färg. (Du kan kolla om ett bröd är klart genom att knacka på undersidan, låter det ihåligt är de färdiga.) Låt kallna på galler utan bakduk.
Nu blir det Johan Falk film..lite seg idag.. Ha en fin kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar