tisdag 29 maj 2012

Middag för två

Tillbaka på jobbet idag, med ett huvud som bultar, näsan rinner o halsen bränner..näh, jag känner mig inte speciellt kry..men det borde ju ge sig snart.. jaja, ursäkta gnället.. Lillfia o jag va själva vid middagsbordet ikväll, då sonen va hos en kompis o mannen ute på galej med jobbet. Så vi åkte förbi affären o handlade vår favorit..plockmat! ..Ost, parmaskinka, mortadella, melon o sånt smarrigt..! Vi njöt som bara den.
Nu lite mera gott, ett recept som jag inte provat, men som låter gott..!
Laxlasagne med fetaost

Ingridienser 4 portioner:
400 g skinn- och benfri laxfilé
400 g fryst bladspenat
150 g fetaost
500 g keso
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater med örter (à 400 g)
1/2 dl vitt vin
ca 9 lasagneplattor
olja, salt, vitpeppar
  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Tina spenaten enligt anvisning på förpackningen. Pressa ut vätskan ur spenaten.
  3. Blanda spenaten med smulad fetaost, keso och pressad vitlök. Krydda med salt och peppar.
  4. Skär laxen i ca 2 cm stora bitar och blanda med krossade tomater, vitt vin och salt.
  5. Lägg ut hälften av spenatröran i en oljad ugnssäker form, ca 20 x 30 cm (för 4 port). Varva sedan lasagneplattor och laxröra och avsluta med resten av spenatröran.
  6. Grädda lasagnen mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt stå och vila ca 10 minuter. Servera gärna med en tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar