söndag 15 juli 2012

Bilder från Italienresan

Spagetti ai frutto di mare..otroligt gott!
Ledsen att jag har tagit en rejäl paus från bloggandet, men så kan det bli när man har semester..Vi har haft underbara dagar i vackra Italia! Vi flög till vännerna som bor på landet utanför Bologna. Vi hyrde bil och har faktiskt kört nästan 200mil..! Vi har badat, shoppat o njutit av enormt god mat!
Due torri, Bologna
Mitt andra hem, Bologna..där jag bodde som barn o även när jag arbetade där. Det va så härligt att strosa runt i dom gamla kvarteren o sen såklart att kolla in affärerna.
Underbar lunch i Bologna vin, parmaskinka, mortadella, ostar..den bästa lunchen helt enkelt!
Här lekte jag för 30 år sen..o nu lekte mina barn på stenfigurerna i Castelmaggiore..Det va en märklig känsla, tänk va åren går..
 
Heja Zlatan & Milan
Vi åkte till sonens förtjusning, till San Siro stadion där Zlatan (Milan) spelar sina hemmamatcher. Det blev rundguidning ända in i omklädningsrummen o på arenan, osv. Det va en mäkta imponerad sjuåring som kom ut från stadion..!
Il duomo, den gotiska katedralen mitt i Milano, som rymmer runt 40 000 människor..!
Sen blev det även lite shopping o god mat i vackra Milano!
Självklart blev det, varje dag, ett stop för gelato..! Världens godaste glass!
Ännu mera gott hittar man i en av alla, härliga charkuteri affär..Jag älskar att strosa runt i dessa o i Italien finns det ju massor..!
 
Såhär kunde en smarrig middag se ut, som våra vänner fixade till utomhus!
Vackra adriatiska havet!
Vi tog även bilen till Cervia & Porto Girabaldi som är underbara städer med fina stränder vid adriatiska havet. Då vi i nio dagar har haft en temperatur runt 40 grader..phu!  (men jag klagar absolut inte, med tanke på skitsommaren som vi har här hemma..!) Så var det sååå härligt att kunna koppla av med en god bok i solstolen..! Barnen har badat massor, gjort sandslott, lekt på badbåtar osv..
Underbara dagar vid havet...! Badbåtar är väldigt roliga att leka på..
Ponte Vecchio i Florens, är otroligt fin!
Den enda bron som tyskarna inte försörde under andra världskriget..Florens är en väldigt vacker stad! Vi har besökt många fina små o stora städer, riktigt skönt att kunna ta dagen som den kommer..! Det var en jättehärlig semester o så skönt att få massa sol & värme på sig! ..o det va självklart jättemysigt att träffa fina vännerna igen, får se till att det inte tar så lång tid till nästa gång bara..
Buona notte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar