tisdag 14 december 2010

Julgodis

Jag letar Julgodis. Vi ska nämligen ha med oss nått smarrigt julgodis till jobbet på fredag. Vi ska ha en liten "minijulafton" som fredagsfika. Alla tar med sig nått hembakat och gott, låter toppen tycker jag! Men frågan är vad jag ska göra? har ni något extragott som ni alltid bakar till jul? Jag gillar nougat så detta tyckte jag lät gottigt!?

 Nougatchrisp Ingredienser

100 g smör eller margarin
4 dl krossad cornflakes
1 dl hackade valnötter
1 msk vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 dl Dansukker Ljust Muscovadoråsocker
1 tsk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj
2 msk Dansukker Ljus Sirap

Topping
150 g Odense nougat

Blanda cornflakes, valnötter, vetemjöl, bakpulver, muscovadoråsocker och vaniljsocker i en skål. Smält matfettet och tillsätt detta samt sirapen och blanda väl. Tryck ut massan i en form 20 x 30 cm. Grädda nougatcrispen mitt i ugnen i 200° i ca 10 minuter. Hyvla kylskåpskall nougat över kakan medan den är varm. Låt svalna i kyl. Skärs i rutor.

Sen har vi ju Leilas goda Rockey Road
200 gram valfri choklad ( jag valde mjölkchoklad )
1 dl pistagenötter
1- 1/2  dl salta casewnötter
1/2  dl mini marschmallows
10 klippta dumlekolor
Gör så här  :
Smält mjölkchokladen över ett vattenbad.
Skala pistagenötterna ,
Och rör sedan ner nötter och mini marschmallows i chokladen.
Ta fram en  form ( jag valde en form som var ca 10*20 cm ) och klä denna i bakplåtspapper.
Häll upp chokladblandningen  i formen och låt stelna i kylskåp ett par timmar.
När godiset har kallnat så skär du upp det i lagom stora bitar.

Snart lunch, hoppas ni har det bra i solskenet! Jättefin vinterdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar