fredag 1 oktober 2010

Tjejmyskväll

Äntligen Fredag igen, bästa dagen på veckan om ni frågar mig.Visst är det väl något speciellt med fredagar?? Direkt efter jobbet ska jag schvissa förbi shoppingcentret och förhoppningsvis hitta ett par nya stövlar.. :-) Sen ska jag vidare till mina underbara tjejer för det är dags för en mega mys tjejmiddagkväll!! Dessutom blir det pjamasparty eftersom vi alla sover kvar hemma hos värden. Oj, nu fick jag flashbacks från när jag va 11 år.. haha! Men jag ser sååå fram emot att träffa alla och äta gott tillsammans! Jag står för kvällens efterrätt och då bjuds det på italiensk semifreddo! Mummmms!

Om du inte lagat SEMIFREDDO tidigare, så prova det i helgen, det är såå gott!  
Semifreddo recept
4 st ägg, stora
1 msk socker
5 dl vispgrädde
1 handfull rostade mandelspån el. hackad mandel
4 st krossade dubbeldaim
2 nävar krossade maränger

1. Skilj gulan från vitan och vispa vitorna till hårt skum.
2. Vispa gulor bleka och pösiga tillsammans med sockret.
3. Vispa grädden och vänd ner allt (dajmen/mandel osv) i grädden.
4. Häll upp i en form och frys i minst 2 timmar.
5. Servera med frysta bär som till exempel hallon eller ringla chokladsås över!
 
Har du fryst semifreddon i en sockerkaksform så måste du spola den på utsidan i varmt vatten för att glassen ska lossna. Det går lika bra att göra glassen i en skål, gratängform eller plastlåda också.
Då skopar man bara upp semifreddon med sked i skålar vi servering. Mums!
 Trevlig Helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar